http atau https | *mind massage*

-bidan&paman kampung ternama-

http atau https

okeh..ini entry peram tempoyak walaupon ak tak suka tempoyak..ini entry ikan wadi' (bahasa orang banjar untuk ikan pekasam),,dan aku tak makan pon itu ikan..rapuan anak dagang..ahaks

Program 2Facedbook anjuran Artificial Intelligence Society..berkenaan tentang isu2 keselamatan internet dan yang isu2 berkaitan social network berlangsung pada 18 Mac y lepas..blog ni pon boleh dikatakan salah satu social network..

poster
jelas dan terang tang tang tang dengan tajuk, aku nak berceloteh pasal http dan https. http adalah salah satu protokol dalam internet untuk transfer data dari luar ke dalam pc anda(betol ke ni..ahaha..), nama panjangnya adalah Hypertext Transfer Protocol...untuk orang yang noob networking macam aku ni, everybits of data transfer masuk dalam dan keluar PC melalui network dan internet memerlukan protokol2 untuk berfungsi..nasib la tak dapat networking haritu..botak chin kang palo den mengapal protokol2 dan fungsi2 nya...dah macam student medic pon ada(ini tipu)
semenjak dua menjak ni makin menjadi2 spamming kat facebook, salah satu datangnya dari apps, chat dan links, tapi paling banyak ialah links..contoh::jangan klik link tu
hey, i just made a photoshop of you, check it out :P: bit.ly/hzMs3O

please do be advise jangan la gatai2 tangan kelik kaler biru tu...its allow the creator of the link to access ur profile. dan itu adalah satu yang sangat2 tak disukaikan..

kalau kat walls pulak bersepah pasal artis indo, etc..dan post yang sama tapi berlainan orang..dan jugak disertakan link macam kat atas tu..kalau klik berjangkit2 la post tu..

kadang2 ada jugak yang pasal:
hey check this out: i would never bla bla bla bla.
bila klik dia suruh like bagai..motif???

dan paling bahaya kalau ada dapat emel pasal internet banking pasal akaun korang tak boleh diakses etc, dan target selalunya kepada pengguna maybank2u..disertakan sekali dengan link untuk reset password and disuruh masukkan password dengan id e-banking lepas klik link tu..

few tips untuk internet banking:-
1. pastikan address tu betol dan sahih
2. pastikan sebelum address tu ada tulis HTTPS..
3. ingat page internet banking tu sangat2 mudah diciplak sejibik dengan yang asal,semua page kat intenet ni sebenarnya boleh diciplak sebijik macam yang asal..
4. use wired connection atau pon pakai wayar..
5. jangan sesekali pakai internet banking dekat network public WiFi.

facebook sekarang dah ada secured line, instead of using standard HTTP, korang boleh juga pilih untuk menukar kepada HTTPS..S for secure line dan ada apa dengan secured line ialah ada encryption data...maksudnya..data yang dipindahkan dari komputer korang ke dalam dunia internet adalah dalam bentuk encryption, bukan sebijik2 bulat2 keluar...sebagai contoh instead of keluar "saya sayang awak" sebijik macam tu, kalau pakai HTTPS, keluarnya "*&^#@*!#&!$^*AHD&@!"..it also not allow the apps to easily access ur profile, pictures, videos..kalau korang klik apps yang korang suka sebelum ni sbagai contoh picture analyzer, korang akan dapat popup message macam ni:


sebelum bersurai(bersurai la sangat), mari renungkan kata2 pujangga ni:

Facebook asks me what I'm thinking. Twitter ask me what I'm doing. 4Square ask me where I am. in conclusion, Internet is my gf/bf 
merci bien.. 

1 orang sakit sendi, otot dan urat:

Noor Fatin said...

yang bestnya ramai sungguh suka tekan link pelik2 ni. haha pandai betol sapa yang buat sampai ramai yang tertarik!