Budaya berBatik | *mind massage*

-bidan&paman kampung ternama-

Budaya berBatik

bertemu lagi dalam entri kali ini,.entri kali ini berkisarkan peranan kain batik dan budaya berbatik bukan berbetik dikalangan penduduk2 kepulauan melayu terutamanya kaum hawa..

kain batik adalah satu icon dalam masyarakat melayu..batik merupakan salah satu produk yang boleh menembusi pasaran dunia..batik juga berperanan menjadi alat selain pakaian antaranya, buaian untuk bayi dan juga digunakan sebagai senjata dalam seni silat..

abad ke21 telah berubah dan budaya pemakaian batik semakin pudar..wanita muda moden kebanyakannya gagal memakai kain batik dengan sempurna..apakah fasyen batik telah luput ditelan zaman dan hanya dianggap sebagai pakaian mandi sahaja??..mereka lebih memilih memakai seluar, celana dan skirt..pemakaian batik setiap hari Khamis oleh penjawat awam juga dilihat kurang memberi impak yang mendalam untuk memupuk budaya berbatik dan kurang mendapat sambutan.
survey yang dijalankan mendapati tidak ramai golongan wanita muda bawah 30an mampu memakai kain batik lepas walaupun dibesarkan oleh ibu yang menjadi suri rumah sepenuh masa dan kain batik menjadi uniform rasmi ketika bertugas dirumah.

tidak salah sekiranya corak batik ini dijadikan selendang atau shawl yang menjadi trend golongan muda kini untuk meningkatkan kesedaran tentang budaya melayu yang kian pudar ini..

laporan: MSS

ps: nak blajo pakai kain batik meh dtg rumah,nenek aku ajarkan..tiada cas dikeankan..hihihihi..sory sape2 y terasa tu....kek batik sedap jugakkan..=P
pss: girls wearing kain batik mampu mencairkan semua lelaki kat mesia ni..SERIUS sexy in their own way..XD

6 orang sakit sendi, otot dan urat:

AppleByte said...

okeeeeeeeeeeeeeeeeee...entry yang sangat memerli aku..... cihhh!!

btw, terima kasih nenek syuk kerana mengajar aku memaakai kain batiks itu hari :P

Cik FaraLavida said...

pas ni. ko tgok la.. ak g klas pkai kaen batik. hahaha! yg pasal skirt tu terasa ak.. ahaks!

MSS said...

byte:eh ko terasa ke byte..ak tak target sapa2..=P

fara:haha..pastikan ko pakai kain tu kukuh..takot tercabot ditengah2 kelas takpasal2..=P

AppleByte said...

HAROS LAH TERASA~!! hahaha.. nenek kao gelak jer bila aku terkial2 pakei kain batik. hehe..

FaraLavida said...

pe susah. ak suh mak ak jait getah kat kaen batik tuh. so sarung je mcm kaen bju krung.bijak kan?

MSS said...

byte..hahaha...=D
fara..tak adventurous langsung lah..aikk..menjait pon soh mak..entri baru ni...=D