Alergi w X Y Z | *mind massage*

-bidan&paman kampung ternama-

Alergi w X Y Z

Salam..tajuk yang aku biarkan berhabuk sekejap sementara makan tadi..habis lupa isi2 entri yang mahu ditekan2 ke papan kunci Acer Aspire ni gara-gara makan lauk pegedil daging kerbau+ayam gorng kunyit dan main game Heroes Might and Magic 3....oh ya, alergi. kisah alergi, apa yang mahu kuungkapkan disini..lupa lagi..

ini adalah kisah alergi insan w X Y dan Z..insan w seorang lelaki, berumur 3 tahun dan keatas, seorang periang dan bajet lasak. kisahnya bermula ketika dari kecil lagi. maklumlah kanak kanak, perlu diajar dipantau bukan disantau dan diasuh dari kecik supaya tidak memakan kacang parang. apa yang akan terjadi jika tersalah makan, eden pon tak tau...=P

mungkin kanak2 comel ini akan mengalami masalah perafasan, seperti kebanyakan kes alergi kacang.

Kisah 3 orang cik adik X, Y dan Z tak bnyak larinya. tak susah aku mengejar dan mudah dikesan. semuanya alergi kepada makanan harian berbentuk protien, seperti daging, ayam, ikan dan terutamanya UDANG. kisah X ini adalah yang paling terok rasanya. Pada satu hari, beliau ingin memakan udang dan hasilnya kulit kemerah-merahan untuk beberapa minggu, ayam, ikan dan juga cheesy wedges turut memberi kesan mendalam. kesian. malahan air y mengandungi bahan aktif dari udang turut memberi impak maksima..calamine cream/camomile cream(yang mana satu) amat2 lah diperlukan..kawasan yang kotor dan berdebu juga turun menarik perhatian kulit beliau untuk menjadi merah..gen ini diturunkan dari ibu beliau yang turut mengalami masalah yang sama.

Cik adik Y (adik??=P)..mengalami masalah yang sama dengan udang..cik adik ni akan bermutasi dan bibir beliau akan berubah saling tak tumpah dengan bibir Angelina Jolie. gara gara makanan kegemaran beliau iaitu tomyam ayam. FYI, setiap kali beliau memesan semangkuk tomyam ayam tanpa udang, dan dan jugak lah masalah beliau akan bermula..tomyam yang sampai dimeja makan mmg tanpa udang tetapi sup tomyam itu sendiri mengandungi bahan-bahan radiasi udang. efek akan bermula pada bibir dan seterusnya tak sanggup nak tanya tuan punya badan.kesiannya..=)

cik adik Z(ini baru betol adik..=P)..muda comei lote orangnya..cantik...tapi turut mngalami masalah yang sama. ditambah pula resdung. udang memang menjadi arch enemy kepada pesakit2 resdung macam aku juga. yang aku peliknya keropok udang aku makan steady ja. berbalik kepada cik adik Z. kalau dah resdung tu, makan pulak udang, semestinya hidung gatal. ditambah pula dengan kulit merah2, kalau hidung dah gatal, tisu/sapu tangan la menjadi teman....aku yang kene resdung ni pon tak tahan kalau selesema+hidung gatal..penderitaan beliau sangat2 aku pahami..dipressi selesema dan juga alergi..ber++ kesian =)


letih berceloteh pasal alergic ni..celoteh berhenti..keradangan hidung akan bermula sebentar lagi~sekian

3 orang sakit sendi, otot dan urat:

MSS said...

kenapa dengan cik Y byte??

bytecode said...

errrrrrrrrrrrrrrrrrrrr... aku terasa sedikit.. hahaha.. keadaan yang serupa..